Autoschade

autoschade

Autoschade

Autoverzekeraars bepalen onderling wie voor welk deel van de autoschade aansprakelijk is. Zeg en onderteken daarom niets waaruit zou kunnen blijken dat je schuld erkent of een schadevergoeding toezegt. Hieronder leggen we uit hoe je het beste kunt handelen in geval van schade aan je auto.

Autoschade herstel

Heb je schade aan je auto, bijvoorbeeld autoruitschade of is je wagen total loss? Of heb je met jouw auto schade veroorzaakt? Vul het schadeformulier altijd direct in. Dit gaat als volgt:
  • Vul de voorkant van het formulier in samen met de andere betrokkene(n). Doe dat zo zorgvuldig mogelijk en maak een duidelijke situatieschets.
  • Maak indien mogelijk foto’s van de schade aan je auto.
  • Noteer de naam- en adresgegevens van eventuele getuigen.
  • Zorg dat de betrokkene de voorkant van het schadeformulier ook ondertekend.
  • Iedere betrokkene krijgt vervolgens één van de exemplaren.
  • Vul vervolgens de vragen op de achterkant in.
Tip: bewaar een schadeformulier in de auto of bij je autopapieren. Heb je geen schadeformulier meer? Vraag een nieuw formulier aan bij je verzekeraar of tussenpersoon.

Politie

Het is altijd verstandig om de politie te bellen na een ongeluk. Echter niet in alle gevallen zal de politie komen. Twijfel je of de politie nodig is, bel dan 0900-8844. De politie zal wel komen wanneer er sprake is van zwaar lichamelijk letsel. De politie zal dan ter plaatse uitgebreid onderzoek doen. Soms blokkeert een ongeval een groot gedeelte van de weg, de politie biedt dan ondersteuning voor een veilige doorstroming. Is het niet nodig om de politie te bellen, maar moet je auto weggesleept worden? Neem dan contact op met de hulpdienst van je autoverzekeraar.

Mijn schade melden, hoe doe ik dat?

Als je autoverzekering loopt via de volmacht Voogd & Voogd of Nedasco kun je een schade op verschillende manieren melden:
  • Je kunt telefonisch contact opnemen met onze klantenservice op 088 – 22 66 912. Dan zullen wij de schademelding richting CED Claims Services voor je doen. Na jouw schademelding neemt CED Claims Services op werkdagen binnen 24 uur contact met je op.
  • Telefonisch bij CED Claims Services op telefoonnummer: 010-284 39 95.
  • Als je verzekerd bent bij een verzekeraar waar wij geen tussenpersoon voor zijn, dan moet je in geval van een schade zelf contact opnemen met jouw verzekeraar.

Autoschade en Waarborgfonds Motorverkeer

Je lijdt buiten je schuld schade aan je auto, maar de dader rijdt door. Wat dan? In dat geval kan er geen verzekeraar worden aangesproken voor de schade. Datzelfde geldt wanneer de schuldige onverzekerd is of in een gestolen auto blijkt te rijden. Hiervoor is het Waarborgfonds Motorverkeer opgericht. Schade wordt echter niet in alle gevallen vergoed. Op de website van het Waarborgfonds lees je hoe je in aanmerking komt voor vergoeding.

Mobiel schade melden

Tegenwoordig kun je ook via een mobiele app je schade melden. Je kunt de app zowel in de Apple app store als in de Android Market downloaden. Je kunt alleen gebruik maken van de app als je autoverzekeraar is aangesloten op mobielschademelden.nl. Tijdens het invullen krijg je een melding als dit niet het geval is. De gemeenschappelijke verzekeraars hebben een app laten ontwikkelen om het melden van een autoschade makkelijker te maken. De vragen die gesteld worden, zijn gelijk voor alle partijen die bij een aanrijding betrokken zijn. Verzekerden die via www.mobielschademelden.nl een melding doen, hoeven geen Europees schadeaangifteformulier meer in te vullen. Voor zowel verzekerden als verzekeraars is een bijkomend voordeel van de app dat grondiger registratie op den duur zorgt voor betrouwbare analyses en eventueel benodigde maatregelen.

Hoyhoy VIP-schadeservice

Daar sta je dan met autopech langs de weg. We bieden je een hulplijn: de gratis Hoyhoy VIP-schadeservice. Dan kun je echt onbezorgd de weg op. Meer informatie vind je hier.

Autoschade en de autoverzekering

Wanneer je auto een all-risk-verzekering heeft, heb je geen omkijken naar de administratieve afhandeling. Dat doet je autoverzekering. Je verzekeraar neemt contact op met de verzekering van de tegenpartij. Deze zullen samen bekijken wie schuldig is aan de aanrijding. Is de tegenpartij schuldig, dan zal je cascoverzekering de schade verhalen bij de verzekering van de tegenpartij. Bij een beperkt casco en WA-verzekering zul je dit zelf moeten doen. Dan moet je zelf contact opnemen met de autoverzekering van de tegenpartij en de schade verhalen. Het is handig om bij een schade van € 500,- of meer een schade-expert in te schakelen. Vervolgens moet je de tegenpartij aansprakelijk stellen. Geef in een brief/email duidelijk aan waarom de tegenpartij schuldig is, bijvoorbeeld vanwege een bijzondere manoeuvre of omdat jij stil stond. Vervolgens kunnen er drie situaties voordoen:
    • Tegenpartij erkent schuld. De autoverzekeraar zal je schade dekken.
    • Verzekeraar wijst aansprakelijkheid af. Je moet de schade zelf betalen.
    • Gedeelde aansprakelijkheid. Beide partijen betalen hun eigen schade.

Claimen niet altijd voordelig

Veel mensen denken dat een autoverzekeraar schade altijd zal uitkeren. Dit zal een autoverzekeraar ook zeker doen, als je hiervoor verzekerd bent, maar dat is niet altijd gunstig voor jou. Het is slim om af te wegen wat het je op de lange termijn gaat kosten. Dit hangt er ook van af hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd en of je een no-claim beschermer hebt. Stel je hebt je de buitenspiegel eraf gereden, wat je € 400,- gaat kosten. Kun je dan beter claimen of zelf betalen? Waarschijnlijk ben je goedkoper uit als je zelf betaalt. Door een schade te claimen, val je namelijk terug op de bonus-malus-ladder, waardoor de maandelijkse premie van je verzekering omhoog schiet.

Wanneer wel een schadeclaim indienen?

In sommige gevallen kun je schade beter wel declareren, namelijk:
  • als de schade niet jouw eigen schuld is;
  • als de kosten voor reparatie te hoog uitvallen;
  • als je een no-claim beschermer hebt. Let op, met een no-claimbeschermer bescherm je alleen je no-claimkorting, niet je schadevrije jaren. Als je van verzekeraar verandert kan deze beschermer ineens wegvallen;
  • als je al zoveel schadevrije jaren hebt opgebouwd, dat een terugval op de bonus-malus-ladder geen hogere premie tot gevolg heeft.
 
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes