Cataloguswaarde auto

Cataloguswaarde auto

De cataloguswaarde is de waarde van een auto op het moment dat deel 1 van het kenteken wordt afgegeven door de RDW. Deze waarde is inclusief btw, bpm en eventuele accessoires aangebracht door de fabrikant of importeur voordat deel 1 is afgegeven. Wij vertellen je alles over de cataloguswaarde, het opzoeken hiervan en het verschil met nieuwwaarde en dagwaarde.

Cataloguswaarde bepaling autopremie

De cataloguswaarde kan van invloed zijn op de autopremie die je betaalt. Als je een WA + beperkt casco of all-risk-verzekering afsluit. Deze autoverzekering-dekkingen dekken namelijk ook autoschade aan de eigen auto. De minimale WA-verzekering dekt alleen schade die je veroorzaakt bij anderen. Wat de waarde van de eigen auto is, maakt in dat geval dus niet uit. De autoverzekeraar kijkt meestal naar de cataloguswaarde, en niet naar de nieuwwaarde, omdat de cataloguswaarde makkelijk op te vragen is. Voor nieuwe auto’s geldt een nieuwwaarderegeling. Deze is er alleen voor eerste eigenaars van een auto. Deze regeling is er meestal alleen in de maximaal eerste drie jaar van een nieuwe auto. Daarna geldt de dagwaarderegeling. Met de nieuwwaarderegeling krijg je bij total loss rijden of diefstal een schadebedrag uitgekeerd waarmee je qua waarde een soortgelijke auto kunt kopen. Een nieuwe auto verzekeren is daarom verstandig met all-risk.

Cataloguswaarde auto opzoeken

Wil je een auto (ver)kopen, dan is het verstandig om de cataloguswaarde op te zoeken. Je weet dan wat de waarde van de auto is als je deze wilt kopen of gaat verkopen. Ga je voor een zakelijke auto die je ook privé wilt rijden, dan betaal je bijtelling. De cataloguswaarde heeft invloed op de bijtelling die je betaalt. Hoe hoger de waarde, hoe meer bijtelling je meestal betaalt. De cataloguswaarde kun je opzoeken bij de RDW.

Cataloguswaarde auto RDW

De cataloguswaarde van de auto opvragen bij de RDW die je op basis van het kenteken. Vul je bij de RDW een kenteken in, dan kom je van alles te weten over de auto. Zo ook de cataloguswaarde van auto’s die op of na 1 januari 2010 voor het eerst op naam zijn gezet. Sinds dat moment is registratie van de de catalogusprijs verplicht. Voor die tijd was dat niet het geval. De cataloguswaarde van auto’s die eerder op naam zijn gezet, verschijnt dus niet in het gegevensoverzicht van de RDW. Wel is van de meeste wagens die na 1 juli 2007 via een officiële importeur Nederland in zijn gekomen een waarde genoteerd. De cataloguswaarde van de oudere auto’s is vaak niet heel relevant meer. Hier is geen sprake meer van vergoeding van de nieuwwaarde. En met het oog op de bijtelling; zakelijke auto’s zijn vaak nieuwere modellen.

Nieuwwaarde auto

De cataloguswaarde wordt vaak ook wel de nieuwwaarde genoemd. Toch zit er een klein verschil tussen de cataloguswaarde en de nieuwwaarde. De nieuwwaarde is net als de cataloguswaarde inclusief bpm, btw en eventuele accessoires. Wat is dan het verschil? De nieuwwaarde is het daadwerkelijke bedrag dat de eerste eigenaar betaalt bij de aankoop. Deze prijs kan lager liggen dan de cataloguswaarde door een korting die de autohandelaar geeft. Of door een waardedaling door nieuwere modellen die op de markt verschijnen. Daardoor kan deze waarde afwijken van de cataloguswaarde: het bedrag dat de auto had toen deze op de markt verscheen.

Dagwaarde auto

Naast de catalogus- en nieuwwaarde is er ook de dagwaarde van de auto. Dit is de waarde van de wagen op dit moment. Vaak daalt deze met de jaren. Door de afschrijving en veroudering. De dagwaarde is belangrijk bij het vergoeden van schadekosten. En ook bij het verkopen van de auto. Hoe ouder de auto, hoe lager de dagwaarde is.
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes