Energierekening vaak onbegrijpelijk
Energierekening-vaak-onduidelijk

Ongeveer 40% van de consumenten snapt zijn energierekening. Dat is niet genoeg, vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Volgens de ACM moet iedereen zijn energierekening kunnen begrijpen en vergelijken. Energieleveranciers krijgen nu tot 1 juli de tijd om de rekening duidelijker te maken voor hun klanten.

Onduidelijkheden

De ACM deed een steekproef en controleerde een aantal energierekeningen. Daaruit bleek dat sommige dingen vaak onduidelijk zijn. Energieleveranciers zijn wettelijk verplicht om alles goed en duidelijk aan te geven, maar dat gebeurt niet altijd. Dingen die vaak fout gaan:

  • Niet alle kosten worden meegerekend in de totaalprijs. Extra administratiekosten en regiotoeslag worden soms niet in de totale jaarprijs meegenomen, waardoor de klanten meer moeten betalen dan ze denken.
  • Soms worden bedragen vermeld exclusief btw, terwijl de btw altijd direct meegerekend zou moeten worden.
  • Bij contracten met variabele tarieven veranderen de energieprijzen twee keer per jaar. De energieleverancier geeft soms alleen een gemiddelde over het hele jaar aan, waardoor klanten niet kunnen zien welke tarieven ze exact hebben betaald.
  • Soms wordt er op de energierekening met andere eenheden gerekend dan in het contract. Bijvoorbeeld per maand in plaats van per dag, of andersom. Dat is natuurlijk verwarrend voor klanten.

Energierekening moet controleerbaar zijn

De ACM wil graag dat klanten zelf hun energierekening kunnen snappen en controleren. Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM: “Wij vinden het van groot belang dat de consument zijn keuze kan baseren op de juiste informatie. Het hele traject van aanbod naar contract naar factuur moet daarom voor consumenten controleerbaar en begrijpelijk zijn. De energierekening is de laatste stap in dit traject. Uitgangspunt hierbij is dat de consument deze naast het contract kan leggen om vast te stellen of hij ook heeft gekregen wat hij had afgesproken.” Als energieleveranciers niet vanaf 1 juli 2017 duidelijkere en consequentere informatie geven over de rekening, dan gaat de ACM die leveranciers aanspreken.

Vragen

Vind jij je energierekening onduidelijk en heb je vragen? Onze klantenservice zit altijd voor je klaar op werkdagen van 9:00 tot 20:00. Je kunt e-mailen naar info@hoyhoy.nl of bellen naar 088 – 22 66 900. Ben je op zoek naar een goedkoper energiecontract? Vergelijk dan nu alle energieleveranciers.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
By

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*