Elektrisch autorijden steeds comfortabeler
laden auto
We zien steeds meer elektrische auto’s op de weg. Er is een groter aanbod, ze worden steeds betaalbaarder en het aantal laadpalen neemt toe. Ook de laadpaal voor thuis zit in de lift. Vorig jaar steeg het aantal elektrische auto’s in Nederland met 43 procent. Uit de jaaranalyse van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) blijkt dat in 2020 3,2 procent van alle personenauto’s elektrisch was. In 2019 lag dat aantal op 2,3 procent. Ook de ANWB concludeert dat het aantal elektrische auto’s vorig jaar enorm is gestegen, wat onder meer te danken is aan een aanschafsubsidie.  Het totale aanbod van elektrische auto’s zit bovendien flink in de lift en steeds meer consumenten menen de komende jaren een elektrische auto aan te willen schaffen. Vooral de prijs van een elektrische auto zorgde er vorig jaar al voor dat meer mensen voor elektrisch rijden kozen. Die is voor een steeds grotere groep Nederlanders betaalbaar. Bovendien is ook het aantal beschikbare laders verhoogd.    

Laadpaal voor thuis: goedkoper en comfortabeler laden

Publieke laders vind je op steeds meer plekken in Nederland, maar het blijkt nog altijd goedkoper en comfortabeler om thuis je auto op te kunnen laden omdat je dan gewoonweg de stroomkosten betaalt aan je netbeheerder. Dat opladen doe je niet in een willekeurig stopcontact, dat doe je met een speciaal daarvoor uitgeruste laadpaal voor thuis. Deze zet wisselstroom om in gelijkstroom en met een goede capaciteit laad je snel het accupakket van je auto op, afhankelijk van het maximale laadvermogen van de auto.  De voordelen van laadpaal thuis: 
  • Via een laadpaal laadt de auto sneller op dan via een gewoon stopcontact.
  • Is geschikt voor iedere meterkast.
  • Is voorzien van instelbaar laadvermogen, dat ook aangepast kan worden.
Er bestaan verschillende laadsystemen: een universeel systeem (socket), laden via een vaste kabel en een speciaal systeem voor het gebruik van groene energie (load guard). Met die laatste kun je gebruikmaken van stroom via zonnepanelen. De laadpaal zelf is goed betaalbaar, maar kan ook geleased worden. Dan is direct de verzekering ervan geregeld en bekostigd. Ook software-updates, onderhoud en storingshulp zijn bij dit bedrag inbegrepen, en ook de installatie ervan kan worden meegenomen. Op deze manier kun je duurzaam rijden, comfortabel opladen en zijn er geen bijkomende kosten. 

Tip!

Ben je eigenaar van een laadpaal, zorg dan dat deze goed verzekerd is tegen bijvoorbeeld vernieling of diefstal. Met een vaste laadpaal op eigen terrein is het oplaadpunt verzekerd via de opstalverzekering. Staat de laadpaal op een parkeerplek als je in een eigen appartement woont, dan kun je de paal verzekeren via de inboedelverzekering. Dat is ook het geval als je de laadpaal bij een huurwoning plaatst.   

Groter aanbod elektrische auto’s 

De ANWB bevestigt nog eens dat het aanbod van elektrische auto’s dit jaar in een stroomversnelling raakt. Door de mogelijkheden van eigen laadpalen, met eventueel een gemeentelijke subsidie, zou de verkoop van de elektrische auto’s ook wel eens flink op stoom kunnen raken. Een grote groep mensen geeft aan binnen vijf jaar een elektrische auto aan te willen schaffen. Beter zorgen voor het milieu en niet meer hoeven tanken, blijven de belangrijkste redenen om over te stappen op elektrisch rijden.   Internationaal doet Nederland het overigens goed als we naar de elektrische mobiliteit kijken. In 2019 behoort Nederland samen met China, Zweden, IJsland en Noorwegen tot de landen waar elektrische personenauto’s meer dan anderhalf procent van het totale aantal auto’s uitmaakt. De dichtheid aan laadpunten blijkt ook hoog, en met meer privélaadpalen zal het aantal elektrische auto’s alleen nog maar toenemen.
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
By