Goedkopere autoverzekering ga verderop in de straat wonen

Goedkopere autoverzekering ga verderop in de straat wonen

Leef je gezond, dan betaal je net zoveel voor een basisverzekering als iemand die ongezond leeft. Dat is het solidariteitsprincipe van de zorgverzekering . Hoe anders gaat het eraan toe bij autoverzekeringen.

Verzekeraars kijken onder andere naar uw leeftijd, schadevrije jaren en in welke auto u rijdt. Die factoren bepalen mede de premie. Maar maatschappijen gaan steeds verder. Meer en meer autoverzekeraars voeren een strikt postcodebeleid.

Wat betekent dit voor u?

In het meest ongunstige geval, dat u even verderop in de straat voor exact dezelfde autoverzekering goedkoper uit was geweest. Zo betalen bewoners aan de Velperweg in Arnhem met postcode 6824 BL ruim 40 procent meer voor hun ASR autoverzekering dan degenen met postcode 6824 BJ. Een afstand van nog geen 300 meter! ( Bekijk ook andere voorbeelden .)

Waarom doen autoverzekeraars dit?

Maatschappijen willen zoveel mogelijk betere risico’s binnenhalen. Oftewel: nieuwe klanten, bij wie de kans dat ze schade rijden zo klein mogelijk is. Want ga maar na: hoe minder schade, hoe minder kosten. En hoe minder kosten, hoe meer winst.

Verzekeraars lokken de betere risico’s met een lagere premie. Ze gaan er immers vanuit dat bij deze nieuwe klanten het aantal schadeclaims tot het minimum beperkt blijft.

Hoe weten verzekeraars wie er een laag schadeprofiel heeft?

Dankzij de computer is het steeds eenvoudiger om complexe bestanden met statistische gegevens door te rekenen. Zo kunnen verzekeraars zeer nauwkeurig bepalen wie voor hen de klanten met weinig risico zijn. En één van de dingen waar verzekeraars dan op uitkomen is dat bepaalde postcodes een hoger risico inhouden.

Nu betaalde je in de grote stad altijd al meer dan op het platteland. Maar de laatste jaren kijken verzekeraars zelfs op straatniveau binnen een wijk van één stad.

Trend

Een aantal autoverzekeraars loopt in deze trend voorop. Naast ASR gaat het om maatschappijen als ANWB en ING. Maar andere verzekeraars kunnen in feite niet achter blijven, anders prijzen ze zichzelf uit de markt.

Dat zit zo. Een autoverzekeraar zonder strikt postcodebeleid, rekent nog een gemiddelde premie. Uitgaande van klanten met een kleine en een grote kans op schade. Maar als klanten met een kleine kans op schade overstappen naar verzekeraars met een lagere premie, blijven de klanten met een grote kans op schade achter.

Deze laatste groep voelt immers geen impuls om over te stappen. Zij betalen namelijk een gemiddelde en dus gunstige premie. Gevolg: de autoverzekeraar maakt meer kosten aan schadevergoedingen dan er aan premie binnenkomt. En dat betekent vroeg of laat rode cijfers.

Conclusie

De komende jaren zullen dan ook steeds meer autoverzekeraars op maat gesneden premies aanbieden. De tijd dat je in een boekje kon opzoeken tegen welke premie je een auto kon verzekeren, is voorbij. Straks hanteren alle verzekeraars een black box, waarin vele factoren de premie bepalen. En de uitkomst telkens even onvoorspelbaar is.

Vergelijk bijna alle autoverzekeringen en zie hoeveel het scheelt.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
By

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*