Verzekeraars scoren beter op service, hoe zit het met die van jou?
verzekeraarsinbeeld-beoordeling-verzekeraars-hoyhoy
Consumenten zijn dit jaar meer tevreden met de service van hun verzekeraar dan vorig jaar. Dat blijkt uit de tweede editie van VerzekeraarsInBeeld, een initiatief van het Verbond van Verzekeraars waarmee de consument een sterkere positie moet krijgen. In het onderzoek worden 48 verzekeraars door in totaal 11.000 klanten beoordeeld met cijfers van 1 tot en met 10. Hoe scoort jouw verzekeraar?

Onderdelen beoordeling

Verzekeraars van schade- en levensverzekeringen worden onder de loep genomen. Zij worden beoordeeld op de volgende onderdelen van service: klantgerichtheid, deskundigheid, klantcontact, duidelijkheid en vertrouwen. Daarnaast geven klanten aan hoe tevreden ze zijn over hun verzekeraar.

Grote verbeteringen

Naar aanleiding van de beoordeling op alle onderdelen, krijgen verzekeraars een gemiddeld cijfer. Van de 48 verzekeraars zijn er 32 beter beoordeeld dan vorig jaar. Vooral verzekeraars die bij de vorige editie van het onderzoek een lagere beoordeling kregen, maakten door het jaar heen een inhaalslag. Ze worden nu namelijk beter beoordeeld. Hoyhoy kijkt alleen naar de 29 schadeverzekeraars die zijn beoordeeld in het onderzoek.

Deskundigheid en contact beste beoordeling

De verzekeraars krijgen vooral hoge cijfers voor ‘deskundigheid’ en ‘contact’. Het onderdeel ‘klantgerichtheid’ heeft zich door het jaar heen ook ontwikkeld en kreeg een betere score dan in 2016. Verzekeraar ZLM krijgt de beste beoordeling voor klantgerichtheid, terwijl klanten het minst tevreden zijn over de klantgerichtheid van Aegon.

Hoogste cijfers

De verzekeraar die de beste gemiddelde beoordeling krijgt, is ZLM. Die scoort gemiddeld een 8,2. De top tien bestaat verder uit VvAA (7,8), Nh1816 Verzekeringen (7,6), ANWB Verzekeren (7,6), Centraal Beheer Achmea (7,5), Klaverblad Verzekeringen (7,5), Univé (7,5), Unigarant (7,5), Generali (7,4) en Allianz Global Assistance (7,4). Deze verzekeraars krijgen op veel onderdelen een hoge score.

Geen onvoldoendes

De verzekeraars die het laagst scoren, krijgen wel allemaal een ruime voldoende. Zo heeft Aegon met net geen zeven het laagste gemiddelde, scoren DAS en ING een 7,1 en halen Reaal, Nationale-Nederlanden en Allsecur een 7,2 binnen.

Meer transparantie

Directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars zegt blij te zijn met het onderzoek: “Ik ben er best trots op, dat de sector zo transparant is over hoe verzekeraars zich tot elkaar verhouden. Het is nuttig voor klanten die willen weten hoe hun eigen verzekeraar presteert, of hoe de verzekeraar waar ze naar willen overstappen scoort. En het geeft een goede prikkel voor nog betere service, dat blijkt nu al.”

Hoe scoort jouw verzekeraar?

Voor alle beoordelingen van auto- en woonverzekeraars kun je kijken op onze pagina over de resultaten van het onderzoek. Hoyhoy richt zich alleen op het deel over schadeverzekeraars, omdat hier de autoverzekering en woonverzekeringen onder vallen. Wil je meer informatie over de scores van levensverzekeraars, dan kun je die vinden bij VerzekeraarsInBeeld.
Gebruik onderstaande code om de grafiek over te nemen:
<div class=”iframe-link” style=”max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative;”><a style=”text-decoration: none;” href=”https://www.hoyhoy.nl/autoverzekering/”><span style=”position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: #777777; font-family: inherit;”>hoyhoy.nl</span><iframe class=”localfocusvisual” style=”width: 100%; height: 500px; overflow: hidden;” src=”https://localfocus2.appspot.com/594159d3d4713″ width=”300″ height=”150″ frameborder=”0″></iframe></a></div>
 
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
By

2 Comments

  1. Interessant onderzoek. Het verbaast me enigszins dat elke verzekering een voldoende krijgt. De klanten die onderzocht zijn hebben die ervaring met meerdere verzekeringen? Anders is het lastig vergelijken lijkt me.

    Reply
    • Bedankt voor je vraag. De klanten zijn ondervraagd naar de ervaring die ze hebben gehad bij hun eigen verzekeraar. De vraag hierbij was in welke mate ze hierover tevreden waren.
      Dit bleek over het algemeen het geval te zijn, vandaar dat alle verzekeraars een voldoende krijgen.

      Als je nog andere vragen hebt, hoor ik het natuurlijk graag.

      Groetjes,
      Maarten van hoyhoy

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*