Schadesturing autoverzekeraars neemt steeds verder toe
Schadesturing autoverzekeraars neemt toe
Autoverzekeraars sturen klanten met verkeersschades steeds vaker naar gecontracteerde schadeherstelbedrijven. Dat gebeurt bij 88% van de verzekeringen, tegen 74% zes jaar geleden. Automobilisten die zich daar niet aan houden, kunnen hoge extra kosten verwachten. Dat blijkt uit onderzoek van onafhankelijke vergelijkingssite hoyhoy.nl onder 78 autoverzekeringen van 36 autoverzekeraars.

Overcapaciteit

Autoverzekeraars hebben contracten afgesloten met gecertificeerde schadeherstelbedrijven om meer greep te krijgen op de kosten van reparaties. Door de afspraken kunnen ze goede deals sluiten en zijn ze dus goedkoper uit. “Er is al een tijd sprake van een overcapaciteit op de schadeherstelmarkt, waardoor de tarieven omlaag zijn gegaan. Dat is gunstig voor de verzekeraars,” aldus Rudi Buis, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. Door de afspraken verkleinen de autoverzekeraars ook de kans op fraude bij taxaties van schade.

Schadesturing toegenomen

Met een beperkt- of volledig-cascoverzekering (WA+ en allrisk) hebben verzekerden recht op vergoeding bij schade aan hun eigen auto. In de meeste gevallen wordt het volledige reparatiebedrag vergoed als de klant naar het ‘juiste’ herstelbedrijf gaat. Gaat een verzekerde met de schade naar een bedrijf waarmee de verzekeraar geen contract heeft, dan moet er een veel hoger eigen risico worden betaald. Bij vier van de onderzochte autoverzekeringen krijgt de klant in zo’n geval zelfs helemaal geen vergoeding. Dit soort schadesturing komt bij 69 (88%) van de onderzochte verzekeringen voor. Bij de overige 9 (12%) maakt het niet uit naar welk herstelbedrijf een verzekerde gaat met de autoschade. Het aantal autoverzekeringen waarbij schadesturing wordt ingezet, is toegenomen. Zes jaar geleden voerde hoyhoy dit onderzoek ook uit. Destijds bleek dat bij 74% van de autoverzekeringen sprake was van schadesturing, waarvan 53% door middel van een positieve prikkel. Nu is 88% van de verzekeringen bij schade gestuurd en gebruikt nog maar 26% een positieve prikkel.


Gebruik onderstaande code om de infographic over te nemen:
<div class=”iframe-link” style=”max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative”><a style=”text-decoration: none;” href=”http://www.hoyhoy.nl/autoverzekering”><span style=”position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: rgb(119, 119, 119); font-family: inherit;”>Onderzoek door: hoyhoy.nl</span><iframe class=”localfocusvisual” frameborder=”0″ style=”width:100%;height:300px;overflow:hidden” src=”https://localfocus2.appspot.com/58f64207259e5″></iframe></a></div>

Groene kaart

Bij de meeste verzekeringen staan de regelingen omtrent het eigen risico in de polisvoorwaarden of op de groene kaart. “Veel mensen lezen die echter niet, omdat ze vooral kijken naar de premie en dagelijkse opzegbaarheid. Meestal vormt dat geen probleem, omdat er bijna altijd eerst een offerte voor herstel wordt uitgebracht. Maar als iemand een hersteller meteen aan het werk zet, leidt dat niet zelden tot een forse tegenvaller,” aldus Jolanda van Es, woordvoerster van hoyhoy.

Hoe vaak automobilisten jaarlijks de klos zijn, is niet helder. Bij het klachteninstituut Kifid komen er weinig klachten over binnen.

Positieve prikkel

Bij veruit het grootste gedeelte van de verzekeringen (63%) worden klanten getrakteerd op een verhoogd eigen risico als ze naar een niet-aangesloten herstelbedrijf gaan. Bij 26% van de verzekeringen wordt een positieve prikkel gebruikt: klanten betalen een lager eigen risico als ze naar een aangesloten herstelbedrijf gaan.

In de overige 12% van de gevallen maakt het niet uit bij welk schadeherstelbedrijf de klant de auto laat repareren en blijft het eigen risico hetzelfde.


Gebruik onderstaande code om de infographic over te nemen:
<div class=”iframe-link” style=”max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative”><a style=”text-decoration: none;” href=”http://www.hoyhoy.nl/autoverzekering”><span style=”position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: rgb(119, 119, 119); font-family: inherit;”>Onderzoek door: hoyhoy.nl</span><iframe class=”localfocusvisual” frameborder=”0″ style=”width:100%;height:300px;overflow:hidden” src=”https://localfocus2.appspot.com/58f641ec75d27″></iframe></a></div>

Extra eigen risico

Het verschil tussen het eigen risico dat klanten betalen bij een aangesloten bedrijf en bij een bedrijf van eigen keuze, varieert van € 67,50 tot € 600,-.  Grote verschillen zijn onder andere te zien bij Ditzo. Bij een gecontracteerd schadeherstelbedrijf geldt een eigen risico van € 150,-, bij een ander herstelbedrijf is dat maar liefst € 650,-. Het kan ook anders, zoals bij autoverzekeringen van Centraal Beheer Achmea. Bij een aangesloten herstelbedrijf kost de reparatie helemaal niets. Bij een ander bedrijf betaalt de verzekerde € 600,- uit eigen zak, maar daar staat tegenover dat de regeling heel duidelijk vermeld staat op de aanvraag van een verzekering. Van Es: “Bij andere verzekeraars staat het soms in de kleine lettertjes of moet je er zelf op letten voordat je naar een schadeherstelbedrijf gaat. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.”

Geen vergoeding

Voor enkele autoverzekeringen geldt zelfs dat de klant voor álle kosten opdraait bij een niet-gecontracteerd schadeherstelbedrijf. Dit gebeurt onder meer bij Aegon Autoverzekering Basis, Kroodle Basis en London Economy. Gaat de klant naar de garage om de hoek of naar de officiële merkdealer die niet is aangesloten, dan vergoedt de verzekeraar helemaal niets. FBTO en VKG zijn wat schappelijker; zij betalen respectievelijk 35% of 30% van de rekening bij een niet-gecontracteerd schadeherstelbedrijf. De rest moet de verzekerde zelf betalen.

Eigen risico’s omhoog

Autoverzekeraars rekenen de laatste jaren steeds hogere eigen risico’s als klanten naar een niet-gecontracteerd schadeherstelbedrijf gaan, omdat er schadeherstelbedrijven zijn die het eigen risico voor de klant vergoeden als deze kiest voor een niet-aangesloten herstelbedrijf. Dat is een bommetje onder de afspraken tussen verzekeraars en gecontracteerde bedrijven. Met een verhoging van het eigen risico proberen verzekeraars dat tegen te gaan.


* Helemaal geen vergoeding bij eigen keuze
** 150€ en 35% van de rekening
*** 150€ en 30% van de rekening

Gebruik onderstaande code om de infographic over te nemen:

<div class=”iframe-link” style=”max-width: 960px; width: 100%; min-width: 380px; position: relative”><a style=”text-decoration: none;” href=”http://www.hoyhoy.nl/autoverzekering”><span style=”position: absolute; bottom: 12px; right: 0px; font-size: 14px; color: rgb(119, 119, 119); font-family: inherit;”>Onderzoek door: hoyhoy.nl</span><iframe class=”localfocusvisual” frameborder=”0″ style=”width:100%;height:300px;overflow:hidden” src=”https://localfocus2.appspot.com/58f68ec9cef65″></iframe></a></div>

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
By

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*