Vrouwen rijden net zo vaak schade als mannen
Maar mannen claimen hogere schadebedragen

Vrouwen claimen gemiddeld even vaak schade als mannen. Mannen zijn echter duurder uit met een gemiddeld schadebedrag dat 14% hoger ligt dan bij de vrouwen. Voor beide geslachten geldt dat verreweg de meeste schades ontstaan tijdens het uitvoeren van bijzondere manoeuvres. Ook ruitschade wordt relatief vaak geclaimd op de autoverzekering. Dit blijkt uit een analyse van het claimgedrag op duizenden autopolissen van vergelijkingswebsite hoyhoy.nl.
Bron: CBS, SWOV (gecombineerde data)
Schadefrequentie en -bedragen
Mannen en vrouwen claimen vrijwel even vaak schade. Hoyhoy.nl berekende het aantal schadeclaims per geslacht voor het totaal aantal verzekerden. Hieruit blijkt dat vrouwen relatief gezien slechts 0,3% meer schades indienen dan mannen. Mannen zijn echter wel iets duurder voor hun autoverzekeraar: gemiddeld claimen zij € 300,- meer per schadegeval dan vrouwen. Het gemiddelde schadebedrag van alle schades is voor vrouwen € 2.075,- per schade. Bij mannen ligt dit op € 2.370,-, waarmee dat bedrag ruim 14% hoger ligt. Volgens Jolanda van Es, woordvoerder van hoyhoy.nl, wordt hiermee een stereotype ontkracht. “Veel mensen denken dat vrouwen meer schade rijden, maar dat kunnen wij niet bevestigen. Het verschil in het aantal claims is minimaal,” vertelt Van Es.Meest voorkomende schades
Veruit het grootste gedeelte van alle schadeclaims die ingediend werden door klanten van hoyhoy.nl, komt voort uit bijzondere manoeuvres. Deze schadeclaims zijn goed voor 24,8% van het totaal. Op de tweede plaats staan ruitschades met 18,2%. Kop-staartbotsingen komen op de derde plek met 16,2%, gevolgd door botsen, slippen, van de weg of te water raken (11,9%).Meest geclaimde schades per geslacht
De top 5 van meest geclaimde schades heeft bij beide geslachten dezelfde volgorde, maar in de percentages zijn wel een aantal verschillen te zien. Zo hebben mannen naar verhouding vaker een kop-staartbotsing en claimen vrouwen sneller ruitschade.Onderzoek door: hoyhoy.nl
Wil je deze infographic overnemen? Gebruik dan de onderstaande code:Bijzondere manoeuvres
Bij het uitvoeren van bijzondere manoeuvres gaat er relatief vaak iets mis, bij zowel de mannen als de vrouwen. Onder bijzondere manoeuvres vallen de volgende handelingen:- wegrijden uit parkeerstand;
- achteruitrijden;
- een inrit oprijden;
- vanuit een uitrit de weg oprijden;
- keren;
- van een invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden;
- van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden;
- van rijstrook wisselen.
Botsingen
Kop-staartbotsingen worden vaker door mannen geclaimd: die zijn goed voor een aandeel van 17,4% van het totaal. Bij vrouwen is het aandeel van kop-staartbotsingen slechts 14,3%. Het schadebedrag voor deze botsingen ligt ook hier weer hoger bij de mannen, zij claimen gemiddeld € 3.226,- na een botsing. Vrouwen daarentegen claimen gemiddeld € 2.494,-: een verschil van iets meer dan € 730,-.Verdeling schadeclaims naar dekking
Ruitschades worden enkel vergoed met een WA+ of allriskverzekering. Een top 5 van meest geclaimde schades op WA-verzekeringen bevat dus geen ruitschades. In plaats daarvan verschijnen aanrijdingen met vaste objecten op de vijfde plek. Wordt er enkel gekeken naar WA+ en allriskpolissen, dan verandert de top 5 eveneens: ruitschade komt hier duidelijk op nummer 1.Onderzoek door: hoyhoy.nl
Wil je deze infographic overnemen? Gebruik dan de onderstaande code:Overlijdensrisico hoger bij mannen
Mannen claimen niet alleen hogere schadebedragen dan vrouwen, ze hebben ook meer risico om een fataal ongeluk te krijgen. Dat blijkt uit aanvullende gecombineerde data van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Voor vrijwel alle leeftijdscategorieën geldt dat gemiddeld meer mannen dan vrouwen komen te overlijden bij auto-ongelukken. In de meest recent gemeten periode, van 2011 tot en met 2015, overleden er per miljard gereden kilometer gemiddeld 1,9 mannen, en 1,1 vrouwen. Wat ook valt af te lezen uit de data is dat het verkeer een stuk veiliger is geworden. Elke periode nam het aantal dodelijke slachtoffers namelijk af.Aantal doden per miljard gereden kilometers | ||
Mannen | Vrouwen | |
1996 – 2000 | 5,4 | 3,0 |
2001 – 2005 | 4,1 | 2,2 |
2006 – 2010 | 2,7 | 1,5 |
2011 – 2015 | 1,9 | 1,1 |
Dick Korf
Jammer dat het aantal kilometers die mannen en vrouwen per jaar rijden niet is meegenomen in de beschouwingen omdat ik veronderstel dat mannen gemiddeld meer kilometers rijden dan vrouwen en daardoor per gereden10.000km minder schade hebben dan vrouwen.
Marlijn Pruim
Hoi Dick,
Helaas weten wij niet het exact aantal kilometers dat een klant per verzekeringsjaar heeft gereden. Wel vinden wij dit een goede suggestie en bij een volgend onderzoek zullen wij proberen om aandacht te besteden aan dit onderdeel.
Groetjes,
Marlijn
Jasper
De sample betreft, zoals ik het lees, “duizenden polissen”. Hoeveel duizenden en is dit het totaal aan polissen of het totaal aan polissen waar een claim op is uitgevoerd? Bij het eerste geval lijkt het me nl. dat de sample te klein is. Om hoeveel schadeclaims gaat het in totaal?
Ik dank u bij voorbaat voor het antwoord.
Mvg,
Jasper
Marlijn Pruim
Hoi Jasper,
We hebben in totaal ruim 14.000 polissen onderzocht, gemeten over een periode van 3 jaar. Hieruit hebben wij iets meer dan 2.000 schadeclaims verder geanalyseerd.
Groetjes,
Marlijn