Met de auto op voorjaarsvakantie: hou er rekening mee dat het nog winter is
wintersport-auto
Niet alleen tijdens de zomer- en kerstvakantie gaan veel mensen met de auto naar hun vakantiebestemming. Ook in de voorjaarsvakantie is dat het geval. En net als tijdens de kerstperiode is er in februari gewoon nog altijd sprake van winter. Veel mensen gaan in deze periode nog op wintersport. In Nederland lijkt het dit jaar geen echte winter meer te worden, maar in de wintersportgebieden van Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland vallen gelukkig nog wel centimeters aan sneeuw in de bergen. Met de start van de voorjaarsvakantie verwacht de ANWB drukte op de wegen richting wintersport. Drukte en gladheid verhogen de kans op brokken. Verklein de kans op ongelukken en ga goed voorbereid op pad. Waar kun je allemaal rekening mee houden en wat moet je weten voor vertrek?

Zorg dat de auto in goede staat verkeert

Of je de auto nou dag in, dag uit gebruikt of dat je deze het grootste deel van het jaar netjes in het parkeervak laat staan: het is in alle gevallen verstandig om de auto te (laten) controleren voor vertrek. Ga even langs de garage voor een vakantiecheck. Of controleer zelf het hoognodige. Waar moet je dan op letten? Zorg ervoor dat de bandenspanning niet te hoog of te laag is, dat de vloeistoffen – koel- en ruitenwisservloeistof en motorolie – zijn bijgevuld, en dat de ruitenwissers en alle lichten werken. De auto rijdt in Nederland dan misschien elke dag netjes op en neer naar het werk; de rit naar jouw vakantiebestemming is waarschijnlijk een stuk langer en de weersomstandigheden in het buitenland zijn anders. Na het trainen van vijf kilometer hardlopen, loopt een mens ook geen marathon.

Laat je niet laten overvallen door gladheid

Zodra de auto in een slip raakt door gladheid, kun je flink in paniek raken. Iedereen reageert anders in dit soort situaties en het zijn die fracties van seconden waarin iets goed of ‘iets minder goed’ kan gaan. Heel verstandig om daarom voor de rit na te denken over hoe je rijdt bij gladheid. En wat je moet doen als de auto in een slip raakt. Wat kun je doen bij gladheid? Pas de snelheid aan, trek rustig op, rem niet te hard, stuur voorzichtig en hou ook afstand op de voorligger. Moet je een noodstop maken? Wie een antiblokkeersysteem heeft kan dan het best de rem en koppeling tegelijk indrukken. Op die manier blijven de banden rollen. Beschikt de auto niet over zo’n systeem, dan kun je het best pompend remmen. Het scheelt wanneer je winterbanden onder de auto hebt. Deze hebben een dieper profiel dan zomerbanden en de rubbersamenstelling is net anders. Op die manier is er meer grip op het wegdek en wordt de remweg korter dan met zomerbanden. Rijden met winterbanden is niet alleen verstandig, het is ook soms verplicht. In een aantal Europese wintersportlanden zijn winterbanden verplicht.

Bewust van verplichtingen aan en in de auto

In sommige Europese landen gelden verplichtingen die er in Nederland niet zijn. Zoals het rijden met winterbanden en sneeuwkettingen. En het in de auto hebben liggen van bepaalde spullen, zoals een verbanddoos, gevarendriehoek en brandblusser. Ga je in de winter op autovakantie door Europa, dan doe je er verstandig aan om je vooraf in te lezen over verplichtingen. Helemaal omdat er vanuit de autoverzekering van de tegenpartij in bepaalde landen minder wordt vergoed als jij zonder winterbanden rijdt terwijl dat verplicht is. Ook Nederlandse autoverzekeraars kunnen ervoor kiezen minder of niets uit te keren door jouw nalatigheid. Wat zijn de verplichtingen in de populaire wintersportlanden?
  • Duitsland: gevarendriehoek, veiligheidshesje, verbanddoos en milieusticker. Ook zijn winterbanden verplicht bij winterse omstandigheden, net als sneeuwkettingen als dat wordt aangegeven met borden langs de wegen. Rij je zonder winterbanden terwijl dat verplicht is, dan kan de Duitse autoverzekering van de tegenpartij bepalen minder aan jou uit te keren door jouw nalatigheid.
  • Frankrijk: gevarendriehoek, veiligheidshesje, alcoholtest en een milieusticker. Winterbanden zijn hier niet verplicht, maar wat betreft het weer wel heel verstandig om te gebruiken. Op sommige wegen zijn sneeuwkettingen hier wel verplicht.
  • Italië: gevarendriehoek en veiligheidshesje. Winterbanden en sneeuwkettingen zijn in sommige gebieden verplicht tussen 15 november en 15 april.
  • Oostenrijk: gevarendriehoek, veiligheidshesje, verbanddoos en vignet. Tussen 1 november en 15 april zijn winterbanden met minimaal vier millimeter profieldiepte verplicht bij winterse omstandigheden. Of sneeuwkettingen nodig zijn, wordt op borden langs de wegen vermeld. Als je zonder winterbanden rijdt terwijl dat verplicht is, kun je een boete van € 5.000,- krijgen. Ook kan de auto in beslag worden genomen en kun je aansprakelijk worden gesteld voor (auto)schade.
  • Zwitserland: gevarendriehoek en vignet. Winterbanden zijn niet verplicht, maar als je schade rijdt door onvoldoende grip word je wel aansprakelijk gesteld. Sneeuwkettingen zijn verplicht als borden dit aangeven.

Files naar de sneeuw

Volgens de ANWB kunnen er met de start van de voorjaarsvakantie files ontstaan richting de populaire wintersportlanden. Ook daar hebben de scholen namelijk vakantie. Vooral zaterdag 22 februari moet je er rekening mee houden dat er files richting de wintersportgebieden kunnen zijn. Volgende week begint de voorjaarsvakantie namelijk voor het midden en zuiden van Nederland. Het noorden heeft nu al vakantie. Ook handig voor als je op wintersport gaat: onze wintersport-paklijst en info over de wintersportverzekering.
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes