Veelgestelde vragen over energie

Veelgestelde vragen over energie

Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Maar neem natuurlijk gerust contact met ons op als jouw vraag er niet tussen staat. Je kunt ons bereiken per e-mail: info@hoyhoy.nl. Bellen kan trouwens ook, op werkdagen van 9:00 tot 20:00 uur: 088–2266900.

1. Wat gebeurt er aan het einde van mijn contract?

Wanneer je vaste contract afloopt gaat deze automatisch over in een contract voor onbepaalde tijd. Dit contract kun je boetevrij opzeggen wanneer jij wilt. De opzegtermijn is maximaal een maand. Een contract voor onbepaalde tijd is vaak wel duurder dan een vast contract. We raden je aan om twee maanden voor het einde van je contract een nieuw (vast) contract aan te vragen.

2. Wanneer kan ik overstappen?

Je kunt in principe altijd overstappen van energieleverancier. Als je nog een lopend contract hebt, kun je wel een boete krijgen.

3. Wat is een termijnbedrag?

Je betaalt maandelijks een vast bedrag aan je energieleverancier. Dat is het termijnbedrag. Je betaalt als het ware vooruit op de jaarafrekening. De energieleverancier schat je termijnbedrag in op basis van historisch verbruik van je woning.

4. Kun je overstappen met stadsverwarming?

Met stadsverwarming kun je niet je eigen energieleverancier voor gas uitkiezen. De leverancier die het systeem heeft aangelegd heeft monopolie op de levering. Je kunt wel de leverancier voor je stroomaansluiting zelf kiezen en afsluiten. Dat werkt precies hetzelfde als overstappen voor energie (stroom en gas).

5. Wat zijn dal- en piekuren?

Met een dubbele meter betaal je tijdens daluren minder voor stroom dan tijdens piekuren. Je hebt dan een dubbeltarief. Met een enkele meter betaal je altijd hetzelfde. Dan heb je een enkeltarief. Hoe dit precies werkt lees je op onze pagina over daluren.

6. Moet ik zelf mijn oude energieleverancier opzeggen?

Nee dat hoeft niet. Zodra je je bij een nieuwe energieleverancier aanmeldt krijgt je huidige leverancier hiervan bericht. Ga je verhuizen en wil je je energiecontract opzeggen? Dan moet je het wel zelf aan je oude leverancier laten weten.

7. Moet ik een andere meter als ik overstap?

Nee. Je nieuwe energieleverancier gebruikt gewoon je huidige meter en aansluiting. Sommige leveranciers willen wel dat je een slimme meter hebt. Tussen 2015 en 2020 krijgen alle Nederlandse huishoudens een slimme meter aangeboden. Op de website van jouw netbeheer zie je wanneer jij er een krijgt. Vervroegde plaatsing is meestal mogelijk, maar dan betaal je er wel voor.

8. Hoe werkt een welkomstkorting?

Bij sommige contracten krijg je een welkomstkorting. Deze zie je dan duidelijk in de energievergelijker staan. Zo’n korting kan oplopen tot wel € 300,-. In de vergelijker berekenen we deze korting door in de kosten per jaar. Je krijgt deze korting vaak op de jaar- of eindafrekening. Als je eerder vertrekt dan krijg je deze meestal niet.

9. Kan ik zonder stroom en gas komen te zitten tijdens een overstap?

Je komt nooit zonder energie te zitten. De oude leverancier stopt pas met leveren als de nieuwe het contract overneemt. Het is een administratieve handeling. Uiteindelijk is je netbeheerder namelijk verantwoordelijk voor het daadwerkelijk leveren van de energie.

10. Kan ik mijn energiecontract meenemen als ik ga verhuizen?

Ja. Je kunt je huidige energiecontract meenemen naar je nieuwe adres. Breng je energieleverancier zo snel mogelijk op hoogte. Het liefst zodra de datum van de sleuteloverdracht bekend is.

11. Bij wie geef ik de meterstanden door bij een overstap?

De nieuwe leverancier is verantwoordelijk voor de meterstanden. Je nieuwe leverancier vraagt deze vanzelf bij je op of leest je slimme meter uit. Je beginstand is dan bekend. Je nieuwe leverancier zal de standen ook doorgeven aan de oude. Zo kan je oude leverancier de eindafrekening opmaken.

12. Hoe weet de nieuwe energieleverancier wanneer mijn contract afloopt?

Alle energieleveranciers zijn aangesloten bij het CER. Je nieuwe energieleverancier raadpleegt deze databank om te checken wanneer je huidige contract afloopt.

13. Wat is het CER?

Het CER (Contract Einde Register) is vanaf 2013 de centrale databank van Nederlandse energiecontracten. Alle energieleveranciers houden gezamenlijk dit register bij. Hierdoor is overstappen gemakkelijk. Zowel de oude als de nieuwe leverancier krijgen vanuit hier bericht bij een overstap.
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes