Veelgestelde vragen over inboedelverzekering

Veelgestelde vragen over inboedelverzekering

Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Maar neem natuurlijk gerust contact met ons op als jouw vraag er niet tussen staat. Je kunt ons bereiken per e-mail: info@hoyhoy.nl. Bellen kan trouwens ook, op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur: 088–2266912.

  1. 1. Is het verplicht om een inboedelverzekering af te sluiten?
  2. 2. Wat moet ik doen bij een verhuizing?
  3. 3. Hoe wordt de hoogte van mijn premie bepaald?
  4. 4. Moet de verzekeraar mij accepteren als klant?
  5. 5. Wat is onderverzekering?
  6. 6. Wat valt er onder opstal- en wat onder inboedelverzekering?
  7. 7. Is schade door mijn eigen schuld verzekerd?
  8. 8. Valt mijn fiets in de schuur ook onder de inboedelverzekering?
  9. 9. Heb ik een glasverzekering nodig?
  10. 10. Wat moet ik doen bij een schade aan mijn inboedel?
  11. 11. Wat moet ik doen als een schade door iemand anders is veroorzaakt?
  12. 12. Hoe werkt het eigen risico?

1. Is het verplicht om een inboedelverzekering af te sluiten?

Nee. Maar wel erg verstandig. Stiekem verzamel je een hoop spullen, apparatuur en meubels van waarde. Deze kunnen op verschillende manieren beschadigd raken. En kosten kunnen hoog oplopen.

2. Wat moet ik doen bij een verhuizing?

Stel je inboedelverzekeraar op de hoogte. Je inboedel is bij verhuizing meestal dertig dagen verzekerd op allebei de adressen. Let erop dat het verhuisbedrijf (als deze al aansprakelijk te stellen is) maar voor een maximaal bedrag aansprakelijk is voor schade. Je kunt eventueel een transportverzekering afsluiten. Als je inboedel wijzigt, bepaal dan opnieuw de waarde. Bijvoorbeeld met de inboedelwaardemeter.

3. Hoe wordt de hoogte van mijn premie bepaald?

Je premie is gebaseerd op verschillende factoren:
  • waarde van je spullen;
  • waar je woont (postcodegebied);
  • type woning;
  • preventiemaatregelen (bijv. alarm of politiekeurmerk Veilig Wonen);
  • dekking;
  • schadeverleden;
  • garantie tegen onderverzekering of niet.

4. Moet de verzekeraar mij accepteren als klant?

Nee. Er zijn verschillende redenen waarom een verzekeraar je mag weigeren. Wanbetaling of veel schade in korte tijd bijvoorbeeld.

5. Wat is onderverzekering?

Als het bedrag waarvoor je inboedel verzekerd is lager ligt dan de nieuwwaarde van je inboedel. Je bent dan onderverzekerd. Dit zorgt ervoor dat je bij schade of verlies niet alles vergoed krijgt.

6. Wat valt er onder opstal- en wat onder inboedelverzekering?

  • Opstalverzekering: alles dat vastzit aan je huis. Opstal betekent letterlijk bouwwerk. Alleen de grond telt niet mee. Denk aan: De schuur, het dak, zonnepanelen, je inbouwkoelkast en de regenpijp.
  • Inboedelverzekering: alles dat niet vastzit en wat je op kunt pakken (zonder het te beschadigen) bij een verhuizing. De bank, de eettafel en de schilderijen. Als je vloer los ligt dan valt deze ook onder de inboedelverzekering. Is deze vastgelijmd, dan onder de opstalverzekering.

7. Is schade door mijn eigen schuld verzekerd?

Dit hangt af van je dekking. Als je de meest uitgebreide dekking hebt vaak wel. Opzet of grove nalatigheid is nooit verzekerd. Ook gevolgschade van achterstallig onderhoud aan je woning niet.

8. Valt mijn fiets in de schuur ook onder de inboedelverzekering?

In het algemeen wel. Als je fiets, op slot, in een afgesloten schuur of garage stond. Het kan wel per verzekeraar verschillen en er moet sprake zijn van inbraakschade. Je krijgt meestal de dagwaarde vergoed.

9. Heb ik een glasverzekering nodig?

Je kunt ervoor kiezen om glasbreuk te verzekeren. Het is niet verplicht. Maar wel handig natuurlijk. Helemaal bij speciaal glas. Dit kan zowel bij de inboedel- als opstalverzekering.
  • Als huurder: wanneer glasschade geen onderdeel van je huurovereenkomst is, kun je glasdekking afsluiten bij je inboedelverzekering. Een opstalverzekering heb je tenslotte als huurder niet. Als de inboedelverzekeraar geen glasdekking biedt, kun je ook een losse glasverzekering afsluiten.
  • Als eigenaar: je kunt glas meeverzekeren in je opstalverzekering. Wanneer je in een relatief dure woning woont is een losse glasverzekering vaak goedkoper. Je betaalt dan namelijk een vast bedrag, niet gebaseerd op de herbouwwaarde van je woning.

10. Wat moet ik doen bij schade aan mijn inboedel?

Nedasco: Voor de schadebehandeling werken we samen met een professionele partij, CED Claims Services. Schade kun je direct telefonisch bij hen melden via 010-2843591. Je kunt ook ons bellen op 088-6699012. Dan doen wij de schademelding voor je bij CED.

Voogd, Klaverblad of Unigarant: schade meld je bij ons via telefoonnummer 088-2266912. Wij regelen het voor je.

Verzekerd bij een ander (en wij zijn niet je tussenpersoon): neem contact op met je verzekeringsmaatschappij. Deze helpt je verder.

11. Wat moet ik doen als een schade door iemand anders is veroorzaakt?

Schade meld je altijd bij je inboedelverzekeraar. Als er iemand voor aansprakelijk is dan zal de inboedelverzekeraar deze persoon aansprakelijk stellen. Rechtstreeks of via zijn of haar aansprakelijkheidsverzekering.

12. Hoe werkt het eigen risico?

Het standaard eigen risico ligt tussen € 0,- en € 500,- ongeveer. Bij de meeste inboedelverzekeringen kun je de hoogte van het eigen risico aanpassen. Dit is afhankelijk van de verzekeraar. Een hoger eigen risico zorgt voor een lagere premie.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes