Veelgestelde vragen over opstalverzekering

Veelgestelde vragen over opstalverzekering

Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen. Maar neem natuurlijk gerust contact met ons op als jouw vraag er niet tussen staat. Je kunt ons bereiken per e-mail: info@hoyhoy.nl. Bellen kan ook, op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur op 088–2266912.

  1. 1. Is een opstalverzekering verplicht?
  2. 2. Welke opstalverzekeraars vergelijken jullie?
  3. 3. Wat moet ik doen bij een verhuizing?
  4. 4. Hoe wordt de hoogte van mijn premie betaald?
  5. 5. Ik woon in een woning met een VvE, heb ik een opstalverzekering nodig?
  6. 6. Moet de verzekeraar mij accepteren als klant?
  7. 7. Wat valt er onder opstal- en wat onder inboedelverzekering?
  8. 8. Is schade door mijn eigen schuld verzekerd?
  9. 9. Wat is onderverzekering?
  10. 10. Heb ik een glasverzekering nodig?
  11. 11. Wat moet ik doen bij schade?
  12. 12. Wat moet ik doen als een schade door iemand anders is veroorzaakt?
  13. 12. Hoe werkt het eigen risico?

1. Is een opstalverzekering verplicht?

Nee. Het afsluiten van een opstalverzekering is niet wettelijk verplicht. Als je (bijna) een koophuis hebt en een hypotheek, dan verplicht de hypotheekverstrekker het vaak wel om deze af te sluiten.

2. Welke opstalverzekeraars vergelijken jullie?

We vergelijken zoveel mogelijk opstalverzekeraars voor je. Je vindt alle opstalverzekeraars in ons overzicht.

3. Wat moet ik doen bij een verhuizing?

Geef je nieuwe adres zo snel mogelijk door bij je verzekeraar. En kijk ook opnieuw naar je opstalverzekering. Want misschien ben je wel groter gaan wonen. Of heb je een ander soort dak. Of een tuinhuisje. Voorkom dat je onderverzekerd bent.

4. Hoe wordt de hoogte van mijn premie bepaald?

De herbouwwaarde is van groot belang als het gaat om de hoogte van jouw premie. De herbouwwaarde is het bedrag dat nodig is om je huis op dezelfde plek en manier te herbouwen. Die waarde berekenen we in de vergelijker door middel van een aantal vragen. We voorkomen dat je onderverzekerd bent. In speciale gevallen is het verstandig om de herbouwwaarde te laten bepalen door een taxateur. Bijvoorbeeld met een rieten dak. Naast de herbouwwaarde zijn er nog andere factoren van invloed op je premie, zoals: dekking, je woonplaats en de hoogte van het eigen risico.

5. Ik woon in een woning met een VvE, heb ik een opstalverzekering nodig?

Meestal zorgt de Vereniging van Eigenaren voor een gezamenlijke opstalverzekering. Vraag vooral na of dit het geval is. Het kan namelijk voorkomen dat de VvE ‘slapend’ is dat het niet geregeld is. Je kunt dan zelf een opstalverzekering afsluiten. Let op dat je hem afsluit met de clausule ‘Verzekering individueel appartementsrecht’.

6. Moet de verzekeraar mij accepteren als klant?

Nee. Er zijn verschillende redenen waarom een verzekeraar je mag weigeren. Wanbetaling of veel schade in korte tijd bijvoorbeeld.

7. Wat valt er onder opstal- en wat onder inboedelverzekering?

  • Opstalverzekering: alles dat vastzit aan je huis. Opstal betekent letterlijk bouwwerk. Alleen de grond telt niet mee. Denk aan: De schuur, het dak, zonnepanelen, je inbouwkoelkast en de regenpijp.
  • Inboedelverzekering: alles dat niet vastzit en wat je op kunt pakken (zonder het te beschadigen) bij een verhuizing. De bank, de eettafel en de schilderijen. Als je vloer los ligt dan valt deze ook onder de inboedelverzekering. Is deze vastgelijmd, dan valt de vloer onder de opstalverzekering.

8. Is schade door mijn eigen schuld verzekerd?

Dit hangt af van je dekking. Als je de meest uitgebreide dekking hebt vaak wel. Opzet of grove nalatigheid is nooit verzekerd. Ook gevolgschade van achterstallig onderhoud aan je woning niet.

9. Wat is onderverzekering?

Bij onderverzekering krijg je bij schade maar een gelijk deel van de schade vergoed. Wanneer de herbouwwaarde bijvoorbeeld 20% hoger ligt dan het verzekerde bedrag, krijg je bij schade maar 80% van de herbouwwaarde. Ook bij kleine schades is dit het geval.

10. Heb ik een glasverzekering nodig?

Je kunt ervoor kiezen om glasbreuk te verzekeren. Het is niet verplicht. Maar wel handig natuurlijk. Helemaal bij speciaal glas. Dit kan zowel bij de inboedel- als opstalverzekering.
  • Als huurder: wanneer glasschade geen onderdeel van je huurovereenkomst is, kun je glasdekking afsluiten bij je inboedelverzekering. Een opstalverzekering heb je tenslotte als huurder niet. Als de inboedelverzekeraar geen glasdekking biedt, kun je ook een losse glasverzekering afsluiten.
  • Als eigenaar: je kunt glas meeverzekeren in je opstalverzekering. Wanneer je in een relatief dure woning woont is een losse glasverzekering vaak goedkoper. Je betaalt dan namelijk een vast bedrag, niet gebaseerd op de herbouwwaarde van je woning.

11. Wat moet ik doen bij schade?

Nedasco: Voor de schadebehandeling werken we samen met een professionele partij, CED Claims Services. Schade kun je direct telefonisch bij hen melden via 010-2843591. Je kunt ook ons bellen op 088-6699012. Dan doen wij de schademelding voor je bij CED.

Voogd, Klaverblad of Unigarant: Schade meld je bij ons via telefoonnummer 088–2266912. Wij regelen het voor je.

Verzekerd bij een ander (en wij zijn niet je tussenpersoon): Neem contact op met je verzekeringsmaatschappij. Deze zal je dan verder helpen.

12. Wat moet ik doen als een schade door iemand anders is veroorzaakt?

Schade meld je altijd bij je opstalverzekering. Als er iemand voor aansprakelijk is dan zal de opstalverzekeraar deze persoon aansprakelijk stellen. Rechtstreeks of via zijn of haar aansprakelijkheidsverzekering.

13. Hoe werkt het eigen risico?

Dat is het bedrag dat je per schadegebeurtenis zelf betaalt. Zorgt een brand voor een schade van € 2000,- aan je opstal en heb je een eigen risico van € 250,-, dan krijg je € 1750,- vergoed.
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes