Koffer kwijt

Koffer kwijt

Na een lange vlucht richting de vakantiebestemming, kan je vakantie eindelijk beginnen. Tenminste, als je koffer netjes op de bagageband ligt te wachten. Want wat nou als je koffer niét is meegegaan en je een paar dagen zonder spullen moet doorbrengen? Of erger: wat als je koffer kwijt is? koffer kwijt

23 miljoen koffers

Helaas raakt bagage vaker zoek dan je denkt. Schiphol is daarin geen uitzondering. Uit onderzoek van IT-bedrijf SITA blijkt dat er wereldwijd op iedere 1000 reizigers gemiddeld 6 tot 7 koffers niet met de goede vlucht meegaan. Met zo’n 3,5 miljard reizigers per jaar kom je dan al snel op 23 miljoen vertraagde koffers. Zo’n 10% daarvan wordt zelfs helemaal niet meer teruggevonden.

Gps

Oplossingen voor vertraagde bagage zijn er voorlopig helaas nog niet. Je kunt je koffer uitrusten met een gps-tracker, zodat je altijd weet waar je koffer uithangt. Maar als jij in Spanje zit en je koffer nog in Amsterdam is, heb je daar weinig aan. Als je koffer eenmaal is gelokaliseerd, duurt het daarna vaak nog één tot drie dagen voordat je koffer ook op de vakantiebestemming aankomt.

Het zekere voor het onzekere

Om te voorkomen dat je – als je pech hebt zelfs meerdere dagen – zonder spullen zit, is het verstandig om voor je vertrekt wat kleding en toiletspullen in je handbagage mee te nemen. Ligt je koffer dan niet op de bagageband, dan kun je je altijd omkleden of je tanden poetsen zonder dat je eerst in alle haast op zoek moet naar een winkel. Doe ook je zwembroek en je medicijnen in je handbagage. Zo heb je deze zeker weten bij je. Is je bagage langer dan een dag zoek, dan kun je op locatie spullen kopen die je nodig hebt. De kosten die je daarvoor maakt kun je vaak declareren bij de luchtvaartmaatschappij of via je reisverzekering. Het gaat dan wel om noodzakelijke artikelen, zoals ondergoed, kleding en toiletspullen.

Bagage niet aangekomen, wat nu?

Om ervoor te zorgen dat je koffer snel wordt verzonden en je de onkosten kunt terugvragen, is het belangrijk dat je zo snel mogelijk melding maakt van je vermiste koffer. Dat kan door een Property Irregularity Report (PIR) in te vullen. Op vrijwel iedere luchthaven is er een speciaal loket waar je kunt aangeven dat je koffer kwijt is, om welke koffer het gaat en op welk (vakantie)adres je verblijft. Omdat je moet kunnen bewijzen dat de bagage onder jouw naam is ingecheckt, heb je je bagagesticker nodig. Deze zit vaak op je vliegticket. Bewaar deze dus altijd goed totdat je je bagage weer hebt. Vraag ook altijd om een kopie van het PIR-formulier.

Declareren

Hoeveel je terugkrijgt en aan welke voorwaarden je claim moet voldoen, verschilt per vliegmaatschappij en reisverzekering. Neem dus altijd contact op met je reisverzekeraar en met de vliegmaatschappij om uit te zoeken waar en hoe je het beste je claim kunt indienen. Via je reisverzekering krijg je vaak meer geld terug. Het is dus verstandig om voor je reis een goede verzekering af te sluiten.

Maatschappij of reisorganisatie

Heb je geen reisverzekering, dan stel je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk als je alleen een ticket hebt geboekt. Heb je een pakketreis geboekt, dan verhaal je de schade op de reisorganisatie. Zorg er wel voor dat je de claim zo snel mogelijk indient. De termijn hiervoor is meestal drie weken.

Vergemakkelijk je zoektocht

Wil jij er zeker van zijn dat jij je koffer snel terug hebt? Zorg er dan voor dat je koffer herkenbaar is. Gebruik een opvallend label of een sticker. Schrijf je adresgegevens daarnaast duidelijk op het label, zodat het snel te achterhalen is dat de koffer van jou is. Noteer voor je reis begint ook de contactgegevens van je reisverzekeraar, zodat je daar niet meer naar hoeft te zoeken. Fijne reis!
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes