Klacht zorgverzekering

klacht zorgverzekering

Klacht zorgverzekering

Heb je een klacht over je zorgverzekering? Je bent het bijvoorbeeld niet eens met de vergoeding van bepaalde ziektekosten. Of – nog erger – je krijgt helemaal geen vergoeding. In eerste instantie kun je daarmee terecht bij je zorgverzekeraar. Dien bijvoorbeeld een verzoek in om de beslissing te heroverwegen. We raden je aan om in dit verzoek je klacht zo goed mogelijk te omschrijven.

Wat moet je in ieder geval vermelden?

Schrijf een brief, stuur een e-mail of vul een online formulier in. Vermeld in alle gevallen in ieder geval:
  • je naam, adres en telefoonnummer;
  • je polis- of relatienummer;
  • de datum waarop je het verzoek indient;
  • een gedetailleerde omschrijving waarover je ontevreden bent;
  • de beste oplossing volgens jou;
  • je handtekening.

Zoek het hogerop bij de Ombudsman Zorgverzekeringen

Heeft jouw zorgverzekeraar niet gereageerd? Dan kun je terecht bij de Ombudsman Zorgverzekeringen. Hier kun je ook terecht als je je wel een reactie hebt gehad, maar niet tevreden bent. De Ombudsman Zorgverzekeringen bemiddelt tussen jou en de zorgverzekeraar. Op verzoek van de Ombudsman heroverweegt de zorgverzekeraar de kwestie. Het besluit communiceren zij door aan de Ombudsman. Deze brengt jou vervolgens weer op de hoogte.

Laatste optie: De Geschillencommissie

Nog niet tevreden? Dan stap je naar De Geschillencommissie. Je klacht wordt in dat geval een ‘geschil’. De Geschillencommissie legt je geschil voor aan de zorgverzekeraar. Opnieuw krijgen zij dan de kans om op jouw stellingen te reageren. Tijdens een hoorzitting lichten zowel jij als de zorgverzekeraar de punten toe. Hierna neemt De Geschillencommissie een beslissing. Deze beslissing is bindend. Beide partijen dienen zich aan de uitspraak te houden. Je ontvangt een officiële brief met het besluit van De Geschillencommissie.

Tips als je een klacht indient

  • Heb je al een besluit van de zorgverzekeraar gekregen? Voeg deze dan als kopie bij je bezwaarschrift. Je brief stuur je naar de klachtenafdeling van de zorgverzekeraar. Het adres vind je op de website of in de polisvoorwaarden. Binnen vier weken hoor je antwoord te krijgen. Sommige zorgverzekeraars noemen in hun voorwaarden een andere periode. Dan kun je deze periode aanhouden.
  • Stuur een kopie van je klacht aan de verzekeraar naar het Meldpunt Financiële Markten van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM bemiddelt niet in jouw klacht en ze beoordelen ook niet of jouw klacht terecht is. Ze starten wél een onderzoek als jouw klacht niet de enige is.
  • Maak gebruik van je rechtsbijstandverzekering, het Juridisch Loket of een advocaat.
  • Plaats je klacht op klachtenkompas.nl. Dit is een initiatief van de Consumentenbond. Je klacht wordt dan gelijk ingediend bij het bedrijf. Let er wel op dat je geen privacygevoelige gegevens deelt.
  • Betaal altijd, ook als je een klacht hebt, je zorgpremie. Zo zorg je ervoor dat je niet een van de wanbetalers van de zorgverzekering wordt.
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes