Autodelen

Autodelen

Een eigen auto voor je deur. Heel handig, maar een eigen auto wordt duur als je de auto maar weinig gebruikt. Je betaalt namelijk wel alle kosten voor de autoverzekering, de apk-keuring en de wegenbelasting. In totaal vaak een flink bedrag voor iets waar je weinig gebruik van maakt. Zonde van het geld. De auto weg doen dan maar? Nee, toch? Je hebt soms echt een auto nodig. Autodelen biedt de oplossing. Je kunt een auto delen met je buurtgenoten en kennissen, of een auto voor een dag huren van een organisatie. Goed voor je portemonnee, en ook nog eens erg duurzaam. Ben je niet bekend met autodelen, de voor- en nadelen en de verschillende aanbieders? Wij hebben alles over autodelen voor je uitgezocht en in dit artikel op een rijtje gezet.



autodelen

Autodelen: particulier of via organisatie

Het woord autodelen zegt het al: je deelt een auto. Maar hoe werkt dat? Autodelen kun je op twee manieren doen: of je huurt een deelauto via een organisatie of je huurt de auto van een particulier. Je kunt er dus zelf ook voor kunt kiezen om jouw auto te verhuren.

Autodelen via een organisatie

Huur je een deelauto van een organisatie? Dan huur je een van de vele auto’s die zo’n bedrijf 24 uur per dag inzet om te delen. Bij het klassieke autodelen staan de auto’s op vaste plekken in Nederland geparkeerd en moet je de auto hier ook weer terugzetten. Bij oneway carsharing kun je de auto gewoon op een andere plek in de afgesproken zone neerzetten. De deelauto’s worden voor vaste tarieven verhuurd en de deelauto-organisatie is de rechtmatige eigenaar van de auto.

Particulier autodelen

Een tweede optie is particulier autodelen. Particulier autodelen is vergelijkbaar met het klassieke autodelen via een organisatie, maar hierbij verhuurt een particulier zijn of haar auto of leen je de auto van een andere particulier uit de buurt. Je huurt of verhuurt zo’n particuliere auto dan wel via een bemiddelaar. Eigenlijk is particulier autodelen te vergelijken met Airbnb, maar in plaats van een woning of kamer maak je dan tijdelijk gebruik van iemands auto’s. Particulier autodelen kan ook gebeuren met een vaste groep mensen. Dit wordt ook wel onderling autodelen (peer-2-peer carsharing) genoemd.

autodelen-parkeren

Voor- en nadelen van autodelen

Waarom autodelen? Veel autodelers hebben een aantal redenen om dit te doen. Bijvoorbeeld met het oog op het milieu, of het besparen van geld. Dit zijn een aantal prettige bijkomstigheden voor zowel de huurder van een deelauto als de eigenaar daarvan. Wel heeft autodelen voor beide partijen ook een aantal nadelen. Hieronder leggen we uit wat de voor- en nadelen zijn van autodelen voor zowel de auto-eigenaar als de huurder van een deelauto.

Autodelen is duurzaam

Over het algemeen is autodelen erg duurzaam en daardoor draag je als autodeler bij aan een betere leefomgeving. Niet alleen zijn er minder auto’s op de weg, mensen maken door autodelen ook minder lange autoritten. Mensen lenen de auto namelijk alleen als ze deze echt nodig hebben en gaan niet meer voor het kleinste dingen op pad met de auto. Dit vermindert de uitstoot van uitlaatgassen en dat draagt bij aan een schonere leefomgeving. Door het delen van auto’s hoeven er minder auto’s geproduceerd te worden, wat ook weer bijdraagt aan het milieu. Ook bij de productie van auto’s komt namelijk veel CO2 vrij.

Een andere bijkomstigheid: in de steden is er minder ruimte nodig voor parkeerplekken. Maak je gebruik van een deelauto? Dan heb je vaak gegarandeerd plek, want veel deelauto’s hebben eigen parkeerplekken. En deel jij je auto met de buren, dan heb je maar 1 parkeerplek nodig voor 2 huishoudens. Hoe meer auto’s we met elkaar delen, hoe minder auto’s (en ruimte) we uiteindelijk nodig hebben.

Voor- en nadelen auto-eigenaar

Heb jij een auto die je niet dagelijks gebruikt en vind je het niet erg als iemand anders in je auto rijdt? Dan is particulier autodelen iets voor jou. Je kunt op deze manier toch een eigen auto bezitten, zonder dat je hiervoor alleen maar vaste lasten betaalt. Door je auto te delen, verdien je namelijk makkelijk iets aan het bezitten van de wagen. Je mag zelf bepalen voor welk bedrag jij je auto verhuurt aan anderen. De extra inkomsten kun je gebruiken voor het onderhoud van je auto, of om andere vaste autokosten te betalen zoals de wegenbelasting en de apk-keuring. Daarnaast is autodelen dus duurzaam en draag je als autodeler bij aan een beter milieu. Ook zorg je ervoor dat het wegennet minder belast wordt. Daarnaast help je andere mensen die zelf op dat moment geen auto tot hun beschikking hebben.

Het nadeel is dat je de auto niet altijd tot je beschikking hebt, en dat je de wagen moet toevertrouwen aan iemand anders. Soms heb je geen idee wie er in jouw auto zal rijden. Daarnaast bestaat de kans dat je je auto smerig of, nog erger, beschadigd terugkrijgt. Al heb je voor autodelen speciale autoverzekeringen waar je een beroep op kunt doen.

Voor- en nadelen huurders

Heb je geen auto, maar heb je er wel af en toe een nodig? Dan kun je met autodelen alsnog 24 uur per dag een auto lenen. Net als voor de auto-eigenaar zijn er voor een huurder enkele kostenvoordelen. Zo hoef je geen hoge prijs te betalen voor de aanschaf van je auto en zijn de overige kosten ook niet voor jou. Daar komt bij dat je ook geen terugkerende kosten voor onderhoud, de wegenbelasting of de autoverzekering hebt. Het enige waarvoor jij betaalt, zijn het vaste bedrag voor het gebruik van de auto en de brandstof- en eventuele servicekosten. Ook heb je keuze uit vele soorten en maten deelauto’s.

Aan het gebruiken van een deelauto zitten ook nadelen. Een daarvan is het niet opbouwen van schadevrije jaren, omdat je geen auto en autoverzekering op je naam hebt staan. Door schadevrije jaren, ontvang je een no-claimkorting op de autopremie. Dit is dus pas een nadeel zodra je besluit toch weer een eigen auto aan te gaan schaffen.

Ander nadeel is de beschikbaarheid van de deelauto. De deelauto die jij wilt lenen, is waarschijnlijk niet altijd beschikbaar. Je moet een deelauto op tijd reserveren. Aangezien het aanbod in Nederland groot is (en nog steeds groter wordt), zijn er bijna altijd wel andere auto’s beschikbaar. Naast beschikbaarheid, kan de afstand van en naar de auto een nadeel zijn. Het kan zijn dat je erg ver moet lopen, een deelauto staat namelijk niet altijd voor de deur. En breng jij je auto niet op tijd terug? Dan moet je waarschijnlijk een dag extra betalen, ook al ben je maar een paar minuten te laat.

Benodigdheden autodelen

Maak je gebruik van een deelauto, dan is het enige wat je nodig hebt een geldig rijbewijs en een smartphone om de auto via een platform te huren of verhuren. Sommige eigenaren eisen rijervaring en hanteren daarom een minimumleeftijd van, bijvoorbeeld, 24. En het kan natuurlijk voorkomen dat de huurder van de deelauto een boete krijgt voor bijvoorbeeld rijden met een te hoge snelheid. Als je je auto deelt via een platform, dan kun je door middel van het huurcontract laten zien dat jij als auto-eigenaar niet in de auto zat. De boete is dus altijd voor diegene die in de deelauto reed. Deel je je auto met vrienden, dan is het verstandig om vooraf een contract op te stellen. Ook is er een speciale autoverzekering als je de auto verhuurt of huurt.

deelauto

Autoverzekering en autodelen

Een autoverzekering afsluiten is als huurder niet nodig. Dat regelt de organisatie of de auto-eigenaar voor je. Onder het kopje ‘aanbieders’ vind je per aanbieder informatie over hoe de autoverzekering geregeld is. Hieronder leggen we alvast uit welke soorten verzekeringen er voor autodelen bestaan.

Particuliere autoverzekering

In Nederland is het wettelijk verplicht om je auto minimaal te verzekeren met een WA-verzekering. In plaats daarvan kun je ook kiezen voor een meer uitgebreide basisverzekering, zoals de beperkt casco of de allriskverzekering. Maak jij van je auto een deelauto en maak je geen gebruik van een bemiddelaar, platform of organisatie om de auto te verhuren? Dan is het goed om te weten dat je autoverzekeraar meestal niks vergoedt via je particuliere autoverzekering. Als je de schade die een huurder veroorzaakt wel kunt claimen bij je verzekeraar, dan gaat dat ten koste van jouw schadevrije jaren. De verzekering staat dan namelijk op jouw naam. Ook als jij de schade niet rijdt, ben jij er verantwoordelijk voor.

Deelautoverzekering

Via de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik (VGA) is het mogelijk om een speciale verzekering voor je deelauto af te sluiten. Deze verzekering geldt voor jou als particuliere verzekering, maar is ook meteen de verzekering voor de huurders. Ook helpt de VGA je met parkeervergunningen. De verzekering regel je zo. Je meldt je aan bij de VGA en creëert een eigen autodeelgroep. Je groepsleden moeten zich dan aanmelden voor dezelfde autodeelgroep. Centraal Beheer Achmea regelt dan een gezamenlijke autoverzekering voor alle groepsleden. Met deze speciale deelautoverzekering, is de auto ook verzekerd als deze wordt gebruikt door huurders. Ook zijn de schadevrije jaren en de no-claimkorting van de auto-eigenaar beschermd, tenzij die zelf schade rijdt natuurlijk. Rijdt een van de groepsleden schade? Dan moet je goed kunnen aantonen dat jij als autobezitter niet in de auto reed. Bij een deelautoverzekering heb je, net als bij de particuliere verzekering, de keuze uit de standaard drie dekkingsvormen: WA, WA + beperkt casco en allrisk. De dekking die je kiest, geldt dan voor alle groepsleden uit jouw autodeelgroep.

Autoverzekering via organisatie

Autodelen scheelt je geld als autobezitter, maar als jij je auto niet goed verzekert kan het je ook veel kosten. De gewone autoverzekering dekt namelijk geen schade als je je auto verhuurt. Daarom is het gunstig om je auto te delen via een platform. Je eigen autoverzekering wordt dan tijdelijk vervangen door een verzekering die de huurder van je auto automatisch afsluit als hij of zij gebruikmaakt van de deelauto. Het gaat hier om een tijdelijke autoverzekering, waardoor je eigen autoverzekering niet geldt in de periode dat jij je auto deelt met anderen. Rijd je als huurder schade, dan meld je die schade bij de organisatie. Ook pechhulp is vaak automatisch meeverzekerd via een platform.

Vanuit het oogpunt van de autohuurder betekent dit ook dat als jij een deelauto huurt via een organisatie, je automatisch verzekerd bent. Hoe je verzekerd bent, verschilt per organisatie.

Bekendste aanbieders autodelen

Ga je autodelen, dan heb je de keuze uit particulier autodelen en gebruikmaken van een deelauto van een organisatie. Voor beide opties zijn er een aantal platformen om deelauto’s te vinden en er gebruik van te maken. MyWheels, ConnectCar, StudentCar, Snappcar, Greenwheels, Stapp.in, Oproepauto, Witkar, car2go, Buurauto, Deelootoo en Private Share zijn van dit soort organisaties in Nederland. Op ritjeweg.nl zie je in een oogopslag waar de deelauto’s van verschillende aanbieders staan en hoeveel deze per maand kosten. We hebben de bekendste aanbieders met bijbehorende informatie over verzekeringen en eventuele voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet.


Snappcar

autodelen snappcar

Snappcar is deelauto-organisatie voor particulier autodelen door heel Nederland. Om gebruik te maken van een auto via Snappcar heb je geen abonnement nodig. Daardoor kun je hier op elk moment een auto lenen. Als verhuurder van een deelauto kun je een extra pakket afsluiten (€ 9,95 per maand) waarmee jij de deelauto sleutelloos kunt openen. De sleutel ligt dan in het dashboardkastje. Hierdoor kun jij je deelauto nog vaker uitlenen, omdat je niet hoeft af te spreken voor een sleuteloverdracht.

Leen je een auto via Snappcar? Dan is die tijdens je rit in zowel Nederland als het buitenland allrisk verzekerd en krijg je 24/7 hulp bij pech. Rijd je autoschade? Dan wordt de no-claim van de auto-eigenaar niet aangetast, net als je eigen no-claim. Wel betaal je eigen risico als je schade rijdt met een leenauto. Tijdens de eerste rit is het eigen risico bij Snappcar € 500,-. De ritten daarna wordt dit minder, maar het verschilt per auto hoeveel dit is. Ben je 27 jaar of ouder, dan kun je je eigen risico per huurdag afkopen tot € 250,-. Je kunt tijdens de rit ook één extra bestuurder meeverzekeren tegen vergoeding.

Snappcar biedt ook leaseauto’s aan die je sleutelloos kunt openen. De enige voorwaarde van Snappcar is wel: als je een auto leaset, moet je deze minstens 2 dagen per maand beschikbaar stellen om te delen.

Nadelen Snappcar:

Bij het rijden van schade betaal je eigen risico. Dit bedrag kun je alleen inperken als je 27 jaar of ouder bent. En ben je jonger dan 24 jaar? Dan betaal je € 5,- extra per dag. Ook als je naar het buitenland gaat, betaal je € 5,- extra per dag. Niet alle auto’s kun je sleutelloos openen, en niet alle auto’s hebben een vaste plek. Je moet zelf betalen voor de brandstofkosten als je de auto leent.

MyWheels

autodelen_mywheels

MyWheels is een platform dat klassiek én particulier autodelen aanbiedt. Via MyWheels kun je je eigen auto delen met iedereen, maar je kunt ook kiezen voor een bepaalde vaste groep mensen. MyWheels biedt daarnaast ook zelf deelauto’s aan. Je hoeft niet te betalen voor de kosten van de brandstof, tenzij een particulier aangeeft dat dit wel moet. Om van MyWheels gebruik te kunnen maken heb je geen abonnement nodig. MyWheels werkt wel met 3 verschillende contracten: MyWheels Go, MyWheels Member en MyWheels Premium. Alleen voor MyWheels Premium betaal je € 10,- per maand, de andere contracten zijn gratis. In de contracten leg je bijvoorbeeld vast hoe je wilt betalen, hoeveel extra bestuurders er zijn en of je het eigen risico wilt afkopen.

Welk contract je ook kiest: je bent allrisk verzekerd, inclusief pechhulp. Het eigen risico is € 500,-, maar dit kun je verlagen naar € 250,- door per huurdag iets extra te betalen. Hoeveel je daarvoor betaalt, hangt af van het gekozen contract. Bij MyWheels Go verlaag je het eigen risico automatisch voor € 3,50 per dag. Bij MyWheels Member kun je per rit aangeven of je het eigen risico wilt verlagen en bij MyWheels Premium kun je het eigen risico voor € 10,- extra per maand verlagen voor elke rit. Rijd je schade als huurder of wordt er schade gereden met jouw deelauto? Voor beide partijen geldt: je no-claimkorting wordt niet aangetast. Naast de allriskverzekering wordt er automatisch een inzittendenverzekering afgesloten.

De deelauto’s van MyWheels zelf kun je makkelijk openen met je ov-chipkaart of je smartphone. Om dat te kunnen doen, heb je dus wel een contract nodig. Daarnaast hebben de deelauto’s van MyWheels vaak een vaste parkeerplek.

Nadelen MyWheels:

Voor veel van de deelauto’s die door particulieren worden verhuurd, moet je een afspraak maken voor de sleuteloverdracht. Je kunt wel een extra pakket afsluiten (MyWheels Open, € 29,- per maand), zodat je de auto sleutelloos kunt verhuren. Sommige deelauto’s hebben geen vaste parkeerplek, en je moet tot wel € 250,- borg betalen bij de contracten MyWheels Member en MyWheels Premium.

Greenwheels

autodelen_greenwheels

Greenwheels is een platform voor het klassieke autodelen. Alle deelauto’s van Greenwheels hebben een vaste parkeerplek. Dit heeft meerdere voordelen: je hebt altijd plek, weet waar je de auto’s kunt vinden en je betaalt geen parkeerkosten. Je kunt de auto makkelijk sleutelloos openen met je ov-chipkaart of een Greenwheelskaart (eenmalig € 25,-). Greenwheels heeft ook een aantal duurzame elektrische opties. Deze auto’s rijden op energie in plaats van benzine of diesel. Het verschilt per deelauto of de kosten voor de brandstof (diesel, benzine, energie) voor jou zijn.

Om van Greenwheels gebruik te maken, moet je een abonnement afsluiten. Je hebt de keuze uit drie soorten abonnementen: Soms (€ 0,- per maand), Regelmatig (€ 10,- per maand) en Vaak (€ 25,- per maand). Hoe duurder je abonnement, hoe goedkoper je ritten zijn. Het verschilt ook per abonnement hoeveel bestuurders er zijn toegestaan.

Als je gebruikmaakt van een deelauto van Greenwheels heb je tijdens je rit een allriskverzekering. Je hebt ook automatisch een inzittendenverzekering af voor ongevallen. De verzekerde bedragen zijn € 4.000,- bij overlijden en € 10.000,- bij blijvende invaliditeit. Het eigen risico van Greenwheels bedraagt € 350,-, maar je kunt dit afkopen tot € 75,- door € 4,- per rit extra te betalen.

Greenwheels biedt ook de mogelijkheid om een zakelijk abonnement af te sluiten met je NS-Business Card. Je rijdt dan nog voordeliger.

Nadelen GreenWheels:

Je betaalt altijd, ongeacht het abonnement dat je kiest, een borg van € 225,-. Als je kiest voor de elektrische auto moet je goed timen wanneer je deze oplaadt en of er laadpalen in de buurt zijn, zodat je niet zonder stroom langs de weg komt te staan. Wil je gratis parkeren, dan moet je de deelauto op de vaste parkeerplek van een Greenwheels zetten. Nadeel is wel dat je vanaf deze plek naar je bestemming moet lopen als je de auto inlevert.

ConnectCar

connectcar autodelen

ConnectCar is een vorm van klassiek autodelen waarvoor je geen abonnement hoeft af te sluiten. Je betaalt alleen € 25,- registratiekosten. Je kunt alle auto’s sleutelloos openen en de deelauto’s hebben een vaste parkeerplek. Bij een zakelijk account kun je zoveel bestuurders toevoegen als nodig. Je betaalt alleen voor de brandstof die je verbruikt.

De deelauto’s van ConnectCar zijn allemaal allrisk verzekerd. In tegenstelling tot andere platformen geldt er bij ConnectCar geen eigen risico. Rijd je schade, dan hoef jij niks te betalen.

Nadelen ConnectCar:

Het is niet mogelijk om extra bestuurders toe te voegen aan een particulier account, deze bestuurders moeten dan een eigen account creëren. Bij elke reservering moet je een borg van € 100,- betalen. Je kunt de borg ook laten staan, zodat je deze bij een volgend gebruik niet opnieuw hoeft over te maken. ConnectCar is op dit moment niet beschikbaar in heel Nederland, maar komt alleen voor in de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Haarlem.

Zusterbedrijven ConnectCar:

ConnectCar heeft twee zusterbedrijven: StudentCar en Witkar. Bij het zusterbedrijf StudentCar gelden dezelfde voorwaarden. Echter, Studentcar hanteert een eigen risico van € 300,-. Ook Witkar is een zusterbedrijf van ConnectCar, alleen kun je de auto als je deze hier huurt ook op een andere plek terugzetten in de aangegeven zone. Witkar biedt dus oneway carsharing aan.

Car2go

car2go autodelen

Car2go is een vorm van oneway carsharing. Je hebt voor car2go geen abonnement nodig. Je hoeft je alleen te registreren en dan betaal je per minuut, per uur of per dag. Alle auto’s van car2go zijn elektrisch en als je de auto oplaadt als die nog maar 30% of minder aan brandstof heeft, krijg je een tegoed van € 4,-. Ook handig; je kunt elke auto sleutelloos openen via de app. Als je de auto niet meer nodig hebt, moet je deze ergens in de afgesproken zone terugzetten. Je betaalt dan geen parkeerkosten, tenzij je de auto in een parkeergarage zet. Tegen een vergoeding is het mogelijk om je auto in een andere zone te parkeren.

Alle car2go-voertuigen hebben een allriskverzekering. Bij car2go geldt daarbij wel een eigen risico van € 500,- voor schade die jij zelf veroorzaakt aan het voertuig. Schade boven dit bedrag betaalt car2go. Dit eigen risico is van toepassing als je je aan de algemene voorwaarden houdt bij het veroorzaken van schade. Mocht het rijgedrag niet conform de algemene voorwaarden zijn, dan valt de verzekering weg. Car2go houdt jou dan aansprakelijk en je moet zelf opdraaien voor de kosten van de geleden schade. De schade boven die € 500,- euro eigen risico betaal je dan ook zelf.

Het eigen risico kan worden verminderd door deze optie in de app aan te vinken. Dit kun je per rit instellen of je kunt per maand een vast bedrag betalen (€ 9,95). In geen enkel geval zal schade die je rijdt met een car2go-wagen een gevolg hebben voor je eigen no-claimkorting.

Nadelen car2go:

Car2go is in Nederland alleen nog maar beschikbaar in Amsterdam. Je kunt wel naar andere delen van Nederland rijden, maar je moet de auto altijd terugzetten in het werkgebied in Amsterdam. Doe je dat niet? Dan betaal je een boete van € 500,-. Ga je naar het buitenland met de auto? Dan kost je dat nog een € 250,- extra. Een ander nadeel: je kunt pas gebruikmaken van car2go als je jouw rijbewijs minstens één jaar terug hebt gehaald. Ook bij car2go zijn alle auto’s elektrisch, wat betekent dat je minder CO2-uitstoot veroorzaakt, maar dat wel je rekening moet houden met de oplaadtijd van de wagen.

Carpoolen: BlaBlaCar en Toogethr

Misschien ben je nog geen 18 of heb je simpelweg nooit je rijbewijs gehaald. Dan wordt autodelen moeilijk. Wat je wel kunt doen? Carpoolen. Carpoolen is eigenlijk niet anders dan met iemand meerijden in de auto naar dezelfde bestemming. Dit gebeurt zowel zakelijk als privé. Net als met autodelen bespaar je met carpoolen in de kosten. En het is ook milieuvriendelijk: hoe meer mensen een auto delen, hoe minder auto’s er op de weg zijn. En met hoe meer mensen je in de auto zit, hoe lager de uitstoot per persoon gemiddeld is. Ook voor carpoolen zijn er verschillende bemiddelaars. De bekendste twee zijn BlaBlaCar en Toogethr.

Inzittendenverzekering voor ongevallen

Deel jij je rit vaak met anderen via zo’n carpooldienst? Dan is het verstandig om je autoverzekering aan te vullen met de schadeverzekering inzittenden. Deze verzekering dekt vaak tot wel 1 miljoen euro euro bij lichamelijke en materiële schade na een ongeluk met de auto. Een andere optie is de inzittendenverzekering voor ongevallen. Deze verzekering dekt de medische kosten als je passagiers of jij gewond raken tijdens een verkeersongeluk. Jij of de passagier krijgt dan een vooraf vastgesteld bedrag uitgekeerd.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes