Autovakantie? Zorg voor een goede voorbereiding
Autovakantie? Zorg voor een goede voorbereiding
De zomervakantie is weer aangebroken! Tijd om op pad te gaan, en dat doen we het vaakst met de auto. Om je rit zo vlekkeloos mogelijk te laten verlopen, vind je hier een aantal zaken om rekening mee te houden. En goede voorbereiding is het halve werk! Lees deze autovakantie-tips over de autocheck, bandenspanning, maximaal laadgewicht, brandstofverbruik, verplichte tools voor in de auto, tol, pechhulp en de autoverzekering daarom goed door.

Autocheck (laten) doen

Het is verstandig om de auto voor je vertrek te controleren én te laten controleren. Je kunt op onderhoudskosten besparen, door een aantal zaken zelf te checken. Kijk of je je vloeistoffen, zoals koel-, rem- en ruitensproeiervloeistof moet bijvullen en of je reservevloeistof moet meenemen. Verder controleer je beter even de bandenspanning, profieldiepte van de banden en check je ook even of je een reserveband in de achterbak hebt liggen.

Laat de auto ook controleren bij de garage. Zo’n check kost ongeveer een paar tientjes. Waarbij wordt gekeken of de remschijven, de airco en de ruitenwissers nog lang meegaan. Doe de controle ruim voor vertrek, zodat er genoeg tijd is voor eventuele reparaties aan je wagen. Je auto kan nu wel in goede staat lijken, door het extra gewicht aan bagage en de lange afstanden is de kans op een mankement aan de auto groter.

Gewicht en inladen auto

Wat ga je allemaal meenemen op vakantie? Denk daar goed over na. Je kunt dan wel meer meenemen dan wanneer je met het vliegtuig reist, ook voor de auto geldt er een maximaal gewicht. Dat gewicht vind je op het kentekenbewijs. Hou niet alleen rekening met dit gewicht, maar ook met een logische indeling van de auto. Hoe kun je het inpakken en indelen van de auto het best aanpakken? Maak een paklijst met de spullen die je echt mee moet en wilt nemen. Klaar om de auto in te delen? Leg zware koffers en tassen dan onder in de kofferbak.

Auto volgeladen? Controleer dan de bandenspanning. De banden worden wat slapper door het hoge gewicht in de auto. Hoe slapper de banden, hoe hoger het brandstofverbruik. Hoe hoog de bandenspanning moet zijn, kun je zien op een deurpost, zonneklep of in de brandstofklep. Let er bij het oppompen van de banden wel voor dat de spanning niet te hoog wordt. Daarmee verhoog je de kans op een klapband en het verlaagt de grip op de weg.

Rijstijl en regels

Niet alleen met het gewicht dat de auto moet dragen en de bandenspanning heb je invloed op het brandstofverbruik. Ook met je rijstijl. Hoe kun je het verbruik zo laag mogelijk houden? Schakel altijd zo snel mogelijk naar een hogere versnelling, rijd met een constante snelheid, maar rij hierbij liever 100 dan 130. Met een hogere snelheid, verbruik je ook meer brandstof. En rij je in de bergen? Verander dan je manier van schakelen. Zet de auto niet al in de vijfde versnelling bij een snelheid van 80 kilometer per uur. De motor kan anders te zwaar worden belast. Vooral bergafwaarts is dit handig, want de auto mindert dan sneller vaart zonder dat je veel hoeft te remmen.

Hou tijdens het rijden ook rekening met andere verkeersregels en boetes in het buitenland. De boetes kunnen een flink stuk hoger liggen. Zo betaal je in Noorwegen voor snelheidsovertredingen minimaal € 430,- en krijg je in Italië een minimale boete van € 419,- als je in de zomer met winterbanden rijdt. En in Spanje moet je altijd een reservebril bij je hebben in de auto, als je een brildrager bent. Zorg ervoor dat je van dit soort verschillen op de hoogte bent, om onnodige boetes te voorkomen.

Verplichte tools mee

In de meeste (Zuid-)Europese landen gelden strengere eisen dan in Nederland voor de veiligheidsuitrusting in de auto. Denk daarbij aan een gevarendriehoek, een verbanddoos, veiligheidshesjes voor alle inzittenden, reservelampjes, een alcoholtest en een brandblusser. Sommige landen stellen deze verplicht. Deze tools en andere belangrijke spullen die je tijdens de autovakantie misschien nodig hebt, moet je op een goed bereikbare plaats leggen. Dus niet onder alle bagage, of achter in de auto.

De verplichtingen gelden alleen voor auto’s met een Nederlands kenteken. Als je in het buitenland een auto huurt met een kenteken van het land zelf, gelden andere regels. Vraag de geldende eisen altijd na bij het verhuurbedrijf. Zo ben je bijvoorbeeld in Frankrijk verplicht om een gevarendriehoek, veiligheidshesje, alcoholtest én milieuvignet aan boord te hebben. In Spanje heb je een gevarendriehoek, veiligheidshesje en reservewiel nodig. In Italië volstaan een gevarendriehoek en veiligheidshesje en in Zweden en Denemarken is slechts een gevarendriehoek verplicht.

Tolbadge en milieusticker

Niet alleen bepaalde spullen zijn verplicht om mee te nemen; in veel landen in Europa wordt tol geheven of geldt een vignetplicht. Tol betalen kan steeds vaker met een creditcard. Heb je alleen contant? Dan kan het zo zijn dat je in een langere rij komt te staan. Een creditcard zorgt dus voor meer snelheid, net als een elektronische tolbadge. Daarmee kun je in Frankrijk sneller door rijden. Om door Oostenrijk en Zwitserland te rijden, heb je een vignet nodig. Dit kun je ook vaak bij de snelweggrensovergangen kopen. Wil je zo’n vignet vooraf regelen, dan kun je dit vaak ook online bestellen.

Naast de tolvignetten, zijn er ook milieustickers waar tegenwoordig rekening mee gehouden dient te worden. Om in bepaalde gebieden te mogen rijden, moet de auto soms aan bepaalde milieuvoorwaarden voldoen. Om aan te geven dat jouw auto aan de milieueisen voldoet, moet je een milieusticker aanvragen. Voldoet de auto niet aan de eisen? Dan moet je een andere route kiezen, want dan mag je het gebied niet in.

Pechsituaties

Ook al ben je nog zo goed voorbereid op weg gegaan, je kunt altijd pech krijgen. Daarom is het handig om te weten wat veelvoorkomende pechsituaties onderweg zijn én hoe je moet handelen bij pech. Welke pechgevallen komen het meest voor? Een lege accu, kapotte lampen, een lekke band, het laten zitten van de autosleutel op het contact, tanken van de verkeerde brandstof of problemen met de remmen of de vloeistoffen. Daarnaast zijn er natuurlijk de extremere pechgevallen; botsingen. Let dus altijd goed op tijdens het rijden.

Heb je pech onderweg? Zet je alarmlichten dan aan en ga op een veilige plek staan. Plaats vervolgens de gevarendriehoek achter de auto, zodat je opvalt en nog meer pech vermijdt. Heb je pechhulp nodig? Bel dan eerst met de pechhulpverlener. Die kan dan hulp sturen. Moet je voor vertrek nog een pechhulpverzekering afsluiten? Dat kan op vijf verschillende manieren; soms via de autoverzekeraar, via de importeur of het autobedrijf, via een pechhulpdienst, via de reisverzekering of je kiest voor pechhulp on demand. Dit laatste werkt via een app.

Autoverzekering en groene kaart

Zoek voor je vertrekt uit wat jouw autoverzekering dekt in het geval je schade rijdt in het buitenland. Controleer ook of (en hoe) je bent verzekerd voor pechhulp. Zorg er wel voor dat je niet per ongeluk een dubbele verzekering afsluit voor pechhulp. Dat kan gebeuren als je niet (meer) weet dat je pechhulp al als een aanvullende verzekering hebt via je autoverzekering. Weet ook hoe je in geval van pech moet handelen.

De autoverzekering die je in Nederland hebt, geldt (tot op zekere hoogte) ook in het buitenland. De dekking van de basisverzekering is daar eigenlijk hetzelfde. Weet dus waar je in Nederland een vergoeding voor krijgt met jouw dekking. In welke landen je autoverzekering dekking geeft, is te zien op de groene kaart. De groene kaart is een verzekeringsbewijs. Hierop vind je doorgaans de contactgegevens van de partij die je moet bellen bij schade en pech. Niet alle schade wordt in het buitenland gedekt. Weten hoe het zit met de dekking? Neem dan vooraf contact op met je autoverzekeraar of duik zelf even in de papieren. Wil je een andere autoverzekering? Dan kun je bij hoyhoy autoverzekeringen vergelijken om de beste dekking tegen de laagste premie te vinden. Hang je de caravan achter de auto? Hou dan rekening met een caravanverzekering.
0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes
By

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*